Årets gang – Solbergelva, del åtte

16.04.21

Vi er kommet til midten av april, klokka er halv åtte, det er sol og to grader når jeg går ut. 
Snøen er borte, men det er isende kaldt. Jeg tok ikke på meg vanter, og det angrer jeg på nå. Jeg kjenner det iser i kinnene, og det tar ikke lang tid før jeg er veldig kald på hendene. 
Men det er deilig allikevel, tørt og fint å gå. 

Jeg lytter til fuglesangen. Svarttrost og kjøttmeis, og snart ser jeg også et par rødstruper. 
Snart kommer jeg til fuglemateren som står langs lysløypa, og tankene mine går til hytta. Det er der jeg har mine fuglematere. På hytta er det fortsatt mye snø. Vi hadde et snøfall for seks dager siden, og da kom det tretti nye cm med snø på hytta, i tillegg til de femti somvar der fra før…. 
I starten av mai starter vi hyttesesongen for fullt. Da blir det opphold på hytta hver helg, og jeg kan fylle opp alle mine fuglematere med frø og annet snacks. Det er så fint å se alle de ulike fuglene som kommer innom, ja noen ganger ekorn også. Gleder meg! 

Det snødde her også, og på Knabben er det enda en gang snø og noe is. Men heldigvis forsvinner det fort igjen. 

Jeg går videre langs lysløypa, og der, godt gjemt, er de første hvitveisene. Det er blåveisen som dominerer, og de første hvitveIsene er det ikke så lett å få øye på. Jeg fant de første for omtrent ti dager siden. De er så fine, og i motsetning til blåveisen, trives den godt inne i en liten vase. 
Ved siden av hvitveisen ser jeg også pengeurt. Den er mer anonym der den står. 

Jeg må jo sjekke trærne også. Her har det skjedd mye på de siste fjorten dagene. Rogna åpner snart sine blader, det samme gjør heggen. Knoppene er også der, så det tar ikke lang tid før heggen står i full blomst. 

Bjørka er også på vei, og den vil nok være helt grønn i starten av mai. 

På Batteriet er det også rødhyll. Dette er en vekst som sprer seg veldig fort, og den er ikke populær hos dem som driver med skogbruk da den lett fortrenger de små granplantene. Rødhyllen kan bli opptil fire meter høy, og er vid i omkrets. Den blomstrer på fjorårskuddet, og den har røde bær som er modne allerede juni. Disse er god fuglemat, og det er derfor fuglene som sørger for spredningen av den.

På Batteriet er det en informasjonstavle slik det er flere steder i vårt nærmiljø. Nå ser jeg til min fortvilelse at noen har forsøkt å ødelegge tavlen ved å bruke en spiss gjenstand for å lage hull. De har for så vidt lykkes i dette. Jeg synes det er så trist å se at noen har glede av slikt hærverk. 

På Batteriet tar jeg et bilde før jeg snur jeg for å gå hjemover igjen. Sola skinner så fint, den står høyt på himmelen allerede. 

Fortsatt snø på Knuten og i Funkelia. 

Når jeg nærmer meg sykehjemmet, hører jeg en trommende lyd. Det er som en liten fanfare, så stopper den, før den kommer tilbake. Jeg vet hva det er, det er flaggspetten som hakker i telefonstolpen. Det er ikke alltid likte lett å få øye på den, men jeg ser den, og forsøker å ta et bilde. Ikke lett å få noe godt bilde av den karen der han sitter i toppen av stolpen. 

På vei hjem merker jeg at det ikke lenger er så kaldt på hendene, heller ikke i kinnene. Jeg kommer til stedet der hvitveisen er, og plukker med meg en liten bukett. Den skal stå på kjøkkenbenken og vise meg at våren endelig er her for fullt. Det er meldt varmere fremover, og jeg håper virkelig at vi nå er har vårens snøfall bak oss. 

Vel hjemme igjen tar jeg et bilde av plantene jeg har inne. Solsikkene er blitt ganske høye, og astersen er på god vei. Løken jeg satte i fjor høst, trives godt ute, men det tar nok en stund før blomstene kommer. 
 

Det er mulig at jeg sådde solsikkene for tidlig, så jeg har sådd nye i tilfelle de første vokser seg helt ut av pottene før jeg kan sette dem ut.

I skrivende stund er klokka blitt kvart over elleve. Jeg skal nå ta en tur til Knabben før jeg skal ut og rake plenen. Startet i går, og det er bare helt herlig med litt vårarbeid ute. 
Håper du nyter våren, du også! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg