Året rundt – Solbergelva, del 6

Jeg er nå kommet til midten av mars. For to uker siden var det omtrent helt bart, og påskeliljene var på god vei. Nå er det snø, snø over alt. Torsdag sist uke fant jeg de første hestehovene, de sto og blomstret så fint i veikanten. Jeg sjekket blåveisen også, der kunne jeg se knopper. Men nå, nå ligger alt dette under snøen. 
På to litt over et døgn fikk vi mellom 30 og 40 cm med nysnø. Skikkelig kjipt, synes jeg. På hytta kom det 80 cm! Der hadde vi i vinterferien gravd frem solplasser slik at alt skulle være klart til påske…

Men trøsten er at det er meldt mye sol fremover, og varmegrader på dagtid. 
 

Jeg går som vanlig ut klokken halv åtte. Det er nå helt lyst, og sola skinner. 

Det var bløt snø og slaps i går, nå er snøen hard. Det er skare, men den er ikke sterk nok til å bære meg. Fuglene tar i mot meg med sin sang så fort jeg kommer inn i skogen. Ellers er det stille med unntak av den knasende lyden fra mine sko når de treffer snøen. 

Jeg kikker meg rundt- er det skjedd noen endringer på trærne? På noen trær er det kommet rakler. Det er gråor og svartor som får de første raklene om våren. På bjørketrærne er det ikke mye endring å se, men selja har fått gåsunger. De er så vakre! Jeg er bare nødt til å ta med meg noen kvister slik at jeg kan sette noen på bordet. 

På et av trærne er det barn som har hengt opp det jeg kaller koronapynt. Vi er nå inne i den tredje smittebølgen der det er høye smittetall,  og det er koselig med slik oppmuntring. Det kommer til å gå bra! 

Jeg går opp til Batteriet i dag også. For et par uker siden var det bare is her, og det var veldig glatt. Akkurat her var det kjekt at det kom litt snø, da. Enn så lenge ligger det nå en del snø oppå isen, slik at det ikke lenger er så glatt. 

På Batterriet er det en god del snø, men utsikten er vakker slik den alltid er. 

Jeg går ned igjen, og kommer snart til stedet der jeg så blåveisknopper for omtrent en uke siden. Satser på at det er bart igjen neste gang jeg skal oppdatere her, jeg! 

Om et par måneder vil det være helt grønt i skogen her. Det vil være friskt grønt løv på trærne. All snø og is vil være borte. Det blir bra, det! 

Vel hjemme igjen tar jeg nye bilder  fra terrassen. Enn så lenge er alle møbler pakket inn i presenning, men påskeliljene er fremme! Jeg tar også med et bilde av det lille drivhuset mitt for å vise at våren er på vei. 

Og sist, en ikke minst- et bilde av de fine gåsungene.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg