Året rundt- Solbergelva, del 9

03.05.21
Da er vi kommet til mai, og som vanlig, går jeg ut klokka halv åtte. Det er åtte grader, og det oppleves litt fuktig. Tror det har regnet litt i løpet av natten. Det er meldt regn fremover, i to- tre dager, og det er helt supert for dem som er ferdig med våronna. Er vel ikke så mange av dem, men… Det er uansett fint for alt som spirer og gror, og ikke minst for å redusere skogbrannfaren. 
 

Våren er ganske sen nå.. Med unntak av fire dager i midten av april har vi hatt lave temperaturer, og på hytta er det fortsatt førti cm med snø! 
 

Men det har vel skjedd noe siden forrige årstidsskildring? 

Som du ser på bildet utenfor blokkene, er det blitt grønnere. Det er ikke nødvendig med noe plenklipp ennå, men det grønnes for hver dag. Med litt regn nå blir det nok ikke lang tid før gressklipperen er i bruk. 

Jeg går ikke langt før jeg ser nye vårtegn. Løvetannen har vært i blomst en stund allerede. Den er en lite populær blomst, i alle fall dersom den slår seg til på plenen, men den er jo vakker, da!

Liljekonvallen er på vei. Det har skjedd flere ganger at denne blomstrer i begynnelsen av mai, men i år vil den nok ikke blomstre før nærmere syttende mai. 

Jeg går videre, lytter til fuglesangen mens jeg går. Den er ganske intens, og jeg ser to duer som er klare for et romantisk eventyr. Jeg ser også et ekorn som løper oppover en trestamme. Herlig!
Trærne er grønne nå. Bjørka spratt tyvende april. Merker på både øyne og nese at den er i rute! 

Etter som jeg nærmer meg Batteriet, er det flere og flere treslag som står i knopp eller i blomst. Heggen er i knopp, mens lønnetreet og rødhyllen blomstrer. 

Hegg
Lønn
Rødhyll

På Batteriet er det også blitt mye grønnere, og løvtrærne tar litt av utsikten. Men bare litt. Herfra er det flott utsikt uansett. 

Jeg synes det er veldig fint her oppe. Liker steinmuren som ble anlagt som del av Batteriet. 

Her oppå er det også vårtegn. Storknebben liker seg her, både blodstorknebben og stankstorknebben.  Det samme gjør nyperoser. Vi må nok vente en stund før de blomstrer, men da vil de pryde omgivelsene, spesielt blodstorknebben og nyperosene. Stankstorknebben er mer anonym med sine små rosa blomster.

Blodstorknebb
Stankstorknebb
Nyperose

Jeg snur og går hjemover igjen. På vei hjem ser jeg den første smørblomsten, jeg ser korsknapp, og jeg ser vinterkarse. 

Smørblomst – eller engsoleie! 
Korsknapp
Vinterkarse

Like før jeg kommer hjem, finner jeg også årets første marianøkleblom. Det ser ikke ut som om den har våknet helt ennå, eller kanskje den er litt lei seg? 

Vel hjemme igjen tar jeg et bilde av påskeliljer jeg satte i fjor, det skal også være noen perleblomster der. Dumt at jeg satte løkene bak blokkene, det er ikke mye sol der, og det tar ennå litt tid før de kommer til å blomstre. 

Jeg må også gi en liten rapport fra soverommene der jeg har asters og solsikker i ventemodus. Håper det snart er slutt på nattefrost slik at jeg kan plante dem ut. Solsikkene vokser med stor fart, og gleder seg til å komne i jorda! 

Chilliplantene vokser veldig bra! Regner med at jeg kan sette også dem ut etter hvert. 

Til slutt noen bilder fra terrassen. Har kjøpt et par nye grønne planter til krukkene. De jeg hadde i fjor, klarte seg ikke gjennom vinteren. 

Men jeg har fortsatt en av fjorårets planter, skal gi den en sjanse, men tror ikke den klarer seg, den heller. Den er brun utenpå, men grønnere inni, så det kan jo hende det går bra! 

Gressløken kommer fint, og den har fått selskap av persille. 

I skrivende stund sitter jeg på terrassen, det har begynt å regne. Deilig å kunne sitte under tak og høre regndråpene slå mot taket! 

En fin mai fra meg til deg! Måtte temperaturen stige snart! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg