Årets første dugnad i hagegruppa

Våren har vært kjølig dette året, og vi i hagegruppa har lenge gledet oss til starte arbeidet ute.

Det ser ikke særlig pent ut ute nå, men i dag skal alt det visne tas vekk.

Mona og Berit er i full gang, og

det er også Kirsten.

Jeg deltar også – men prøver å la den skadede hånden min være mest mulig i ro. Ikke helt lett, det da!

Det er spennende å se staudene som kommer opp,

Blant staudene er det også peoner, og de er svært gamle. Det er Berit som har tatt dem med fra hagen til bestemoren hennes.
Selv har jeg tatt med gule dagliljer og lilla høstasters fra hagen på gården der jeg vokste opp.

Mye er kjøpt nytt på hagesenter. Vi kjøpte flere stauder av typen solhatt, men de fleste av disse overlevde ikke fjorårets vinter.

Her er tulipaner på vei opp. Gleder meg til å se dem i blomst!

Etter en og en halv times arbeid er alt det visne tatt bort, og bedene gjødslet. Da ønsker vi sola og varmen velkommen!

Og så gikk det galt…

Det er torsdag morgen, og jeg skal ut på min morgentur før styrketrening og dugnad på fellesområdet. Innimellom tid til frokost og en kopp kaffe. Planene er klare!

Det er lett regn og +2 når jeg starter turen. Oppover og oppover, en og en halv kilometer, og så like langt ned igjen.Tur nummer 133 så langt i 2024.

Når jeg nærmer meg toppen, ser jeg nysnø ligge som et tynt lag av melis.

Noen ganger går jeg sakte, tar flere bilder, andre ganger går jeg i et høyt tempo. Dette er en slik dag, og pulsen er oppe på rødt nivå før jeg når toppen. Det blir ikke noen rekord, men jeg er godt fornøyd allikevel.

Nå skal jeg bare gå ned igjen, i et behagelig tempo. Det er mange røtter i stien, og de er våte og sleipe. Helt øverst er det også ganske så bratt noen steder. Dette er jeg klar over, er forsiktig, men så plutselig glipper fotfestet, og jeg ligger i stien.

Jeg kjenner jeg bar fått en trøkk i baken, på den ene siden, og tenker at jeg nok får et fint blåmerke der etter hvert. Jeg kjenner også en smerte i hånda, beveger armen og skjønner at den er like hel. Ikke noe brudd. Bra!
Men så ser jeg nærmere på hånda. Jeg ser blod renne nedover, ganske mye også.

Førstehjelpsutstyr har jeg alltid i sekken på lengre turer- opp til Knabben har jeg bare litt vann i en rompetaske og ikke så mye som en plasterlapp!

Tenk at slike røtter kan være så farlige!
Jeg er veldig nøye med hvor jeg setter føttene på vei nedover, og jeg kommer meg velberget hjem.

Da er det bare å få av seg turtøy og inn på badet og å rense sår. Jeg gjør så godt jeg kan, lurer på om det bør sys, men bestemmer meg for å nøye meg med en plasterlapp.

Jeg ringer min venninne Mari og melder avbud til styrketrening. Ikke særlig smart å løfte verken stenger eller manualer med venstrehånda må!

I stedet får jeg noen deilige innetimer før jeg skal på dugnad klokka tolv. Det tror jeg jeg kan klare- høyrehånda er jo fullt brukbar!

Lerk langs elva

Det er ettermiddag, og jeg legger turen mot elva. Det er det som er så fint med å bo her – Jeg har skogen og kjempefint turterreng rett utenfor leiligheten, og går jeg et par kilometer, er jeg nede ved elva. Flott å gå der også!

Det er surt i dag, litt kaldt, og jeg har både pannebånd og vanter på. Håper varmen kommer snart!

Det tar ikke lang tid før jeg er nede ved elva. Her er jeg ved munningen av Ulverudbekken. Langs bredden her det mange ulike løvtrær. Det er or, bjørk, hegg, ask og lind i allefall, lettere å se hva som er hva når bladene kommer.

Båthavna.

Det er fint å gå her nå, og enda finere er det når det mørkner. Da er det lys i lyktene langs veien her.

Dette er vel egentlig det man kan kalle hærverk, men jeg har sansen for akkurat dette – en skikkelig hyggelig lyktemann!

Jeg går videre, til broa som krysser Herstrømskilen, og der, like ved broa, er det første lerketreet. Det er flere innover, mot bilveien, men jeg går ikke dit i dag.

Lerketreet sett på litt avstand.

Lerketreet sett nedenfra.

Det er vind, og derfor vanskelig å få tatt skarpe bilder, men dette er altså nåler på vei ut.
Ferske nåler, årets nåler.

Gamle kongler og ny kongle.
Om høsten, for seks syv år siden, tok jeg med meg noen kvister  med kongler på.

Sammen med tørr reinfann og tørre gåsunger har jeg dem i tre vaser. En evigvarende dekorasjon!

Jeg forlater lerketreet og starter på hjemveien. Kjekt å kunne krysse åkrer nå før våronna er startet.

Killingrudalléen alltid like flott. Snart er lindetrærne grønne. Her går vi Unter den Linden!

Lindetrærne er gamle. Lurer på når disse trærne ble plantet, jeg! Kanskje det er noen som vet?

Grønt er skjønt

Gult er kult – grønt er skjønt!

På min vei til Knabben i dag, valgte jeg å sette et spesielt fokus på det grønne.

Grønt er min favoritt nå, den fargen har så mye liv og optimisme i seg. For ikke å snakke om den gleden den gir!

Hegg er en av de første trærne med grønne blader.

Rogn også på vei ut i friheten- sprenger seg ut fra knoppen som var her for litt siden.

Nydelige seljeskudd.

Fortsatt noen gåsunger å se.

Tystbast sett ovenfra.

Årets gress er på vei opp.

En hvitveis med sine grønne blader.

Mens hvitveisen får nye blader hvert år, beholder blåveisen i alle fall noen av bladene. De ligger der under snøen og bare venter på å få komme ut i friluft. Når det først skjer, tar det ikke lang tid før knoppene kommer, og snart er de i full blomst.

I gleden over å se alt det som nå spirer og gror, må jeg ikke glemme de som gleder meg med sin grønne farge hele året.
Eineren med sine spisse nåler, med grønne eller blå bær- eller ingen bær. Bærene plukker jeg når de er blå, jeg lar dem tørke, og knust er de det beste krydder i en viltgryte.

Furuen er vakker ned sine lange nåler.

Granen er fin den også.

For ikke å snakke om mose og lav. De er blant favorittene. Ulike grønntoner, vakre.

Nå skal jeg ut igjen. Gleder meg!
Dagens ettermiddagstur skal jeg legge ned til elva. Der er det lerketrær. Blir spennende å se hvor langt de er kommer!

Hyttevask – hytterundvask!

Tror du det begynte å snø i dag?
Det var jo det nydelige været i går!

Jeg våkner til skyet vær, står opp tidlig og koser meg frokost og kaffe.
I halv ti-tiden kommer de første snøfillene, og da er også vannet på ovnen blitt varmt. Frem med bøtte, klut, grønnsåpe og Zalo. Og gardintrapp!

Med snøvær ute passer det helt ypperlig med en aldri så liten rundvask inne!

Jeg vasker vegger, takstokker og det jeg når av taket.

Hvitt tak er jo ganske fint når det er nymalt, men etter hvert antar det en litt annen farge. En litt mørkere nyanse…
Helt hvitt blir det ikke selv om jeg vasker det, men alt av spindelvev blir i alle fall fjernet.

Etter tak og vegger, er det vinduene som skal tas. Det blir nok bare innvendig i dag.

Etter fire timer er jeg ferdig med stue og kjøkken. Kjøkkenskap må jeg ta senere. Det samme med resten av hytta. Det blir senere i dag, i morgen og kanskje også vil litt neste gang vi drar hit. Nå skal jeg ta en pause og bare sitte og nyte lukten av en ren hytte!

Endelig tilbake!

Endelig tilbake -på hytta!
Både påsken og vinterferien var preget av dårlig vær, og helgene etter påske har jeg vært opptatt med aktiviteter som vanskeliggjorde en hyttetur. Det var jeg også denne helgen, men så kom mandagen med finvær….

Det er strålende solskinn og seks varmegrader når jeg kommer opp til hytta. Jeg er skikkelig spent – hvor mye av snøen er borte?

I påsken var det rundt en meter snø her, nå har mye smeltet. Det er snøfritt rundt hytta, og i terrenget tipper jeg det er rundt 40 cm. I solhelligene er det snøfritt.

Inne er det fire grader, så her er det bare å sette i gang fyringen.

Det tar ikke lang tid før den røde streken beveger seg oppover. Det går mye fortere nå enn om vinteren!

Det neste som må gjøres, er å hente vann. Tre bøtter henter jeg, og den ene tømmer jeg i kjelen over ovnen. Da blir det varmt vann etter hvert!

Jeg skal ta frem bålpanna, og da må jeg ha bjørkeved. Den ligger under snøen…

Jeg ser plata som ligger over veden, og jeg tar vekk noe av snøen som ligger foran stabelen. Veden må tørke før jeg kan bruke den, men dette går fortere når jeg tar vekk snøen som ligger rundt den. Jeg tar litt nå, fortsetter i morgen. Dette vil sørge for tørr bjørkeved til neste gang vi kommer opp.

Jeg henter bålpanna, den er tung, men jeg får sett den opp, og nå må jeg altså ha tørr bjørkeved. Bjørk skaper ikke gnister, det er derfor jeg bruker den til bålpanna.

Men broren min har ved ute, ved som er tørr, og der er det også noe bjørk…
Problemet løst!

Jeg tar frem også noe av hagemøblene, og så er jeg klar,

Klar for å nyte en god kopp kaffe i vårsola. En ren nytelse!
Jeg sitter her en times tid, og så er det tid for dagens tur. Kan jo ikke sitte her hele dagen!

Jeg vil gå til Ivarsbu, og går først ned til demningen. Vannet glitrer så fint i sola.

Det er relativt stor vannføring her, det renner jevnt over kanten av demningen, og like nedenfor er det en gren som klamrer seg fast. Den vil nok ikke føres videre ned i fossen, foretrekker å ligge her i sola. Skjønner den godt, jeg!

Det ligger fortsatt is på vannet, den er smeltet bare her ved utløpet. Tror nok jeg skal ta stien bortover, å gå over vannet nå, ville være forbundet med en stor risiko for en ufrivillig svømmetur.

Det er fortsatt snø på stien.

Jeg vet det kan være litt farlig å gå her på denne tiden, steiner kan løsne og falle ned på stien. Men jeg har gått her i alle år, og det har aldri skjedd mens jeg har gått her.

Dette er en av mine yndlingsstier. Det er så vakkert her, langs vannet, og enda vakrere blir det når isen er borte.
Jeg ser etter hoggorm. Den pleier kose seg på steinene bortover her, men i dag ser jeg ingen.

Det kommer heller ikke noe steinras. Men det som kan utgjøre en helt annen fare i dag, er isen.
Det er stedvis mye is og istapper som klamrer seg fast, og noe av det er også falt ned på stien.

Som her. Dette kan jo være like farlig som steinras! Best å følge med!

Jeg er snart fremme nå, og kommer meg heldigvis trygt bort til Ivarsbu.

Her er det fortsatt svært lav vannstand, og det kommer det vel til å være også en stund fremover.

Demningen er ikke ferdig, og arbeidet har måttet stanse midlertidig grunnet hekking hos noen fugler som holder til i området.
Vi får bare være tålmodige. Den blir fint når den blir ferdig!

Jeg går bortom den gamle hytta som ligger her. Hytte og hytte, kanskje det er riktigere å kalle det et lite uthus. Uansett, nesten falleferdig, men jeg liker den så utrolig godt. Dette er en hytte med sjel, det!

Nå kan jeg snu, og gå samme vei tilbake. Men jeg går jo så fint oppå snøen, og bestemmer meg for å ta skiløypa. Ingen fare for å få isblokker eller stein i hodet der!

Det er mye lengre denne veien, men det gjør ikke noe. Det er jo sol, sol og masse sol! Herlig!

Vel tilbake på hytta setter jeg meg bak hytta – med et glass øl. Må nyte utelivet nå- i morgen er det meldt litt snø.

Og så, selvsagt, tenner jeg opp i bålpanna.
Regner med at broren min unner meg dette og tilgir meg mitt besøk borti vedlageret hans!

Snart er blåtimen her, og en fantastisk utedag er over.
Det er så herlig å være her igjen!

Fargerik strikkeglede

Jeg har som regel alltid et strikketøy, og denne vinteren har jeg strikket flere votter.

Jeg bruker garnet Vams, og tover dem i vaskemaskinen etter at de er ferdig strikket.

Jeg bruker vottene selv om vinteren, de er gode og varme. I tillegg til eget bruk, kan jeg også glede andre med et par votter til bursdag, jul eller som vertinnegave.

Noen ganger strikker jeg også pannebånd som passer til.

Men hva er dette?
Jo, det er et sitteunderlag som er strikket av restegarnet. Herlig fargerikt, synes jeg!

Nå må jeg ta en tur til garnbutikken og kjøpe mer garn. Kunne tenke meg å strikke en generer til i garnet Silk mohair. Har strikket tre allerede……

Jeg møter våren – del 8

Klokka er syv i dag når jeg går for å møte våren. Det er kjølig, 0 grader, men det er helt snøfritt!
Den siste uken har vi hatt sol og mange varmegrader, helt opp mot 20, og det har virkelig satt fart på våren!

Jeg går ikke langt før jeg ser noen helt skjønne vårtegn. Det er heggen som spretter. Herlige løvsprett!

Jeg går langs lysløypa, så glad og så lett! Borte er all is og snø- bare helt nydelig!

Langs lysløypa står blåveisen tett i tett. Om morgenen ser den litt slukøret ut.
Jeg pleier å si at jeg bor i Blåveisland. Det er nemlig den vårblomsten som dominerer her. Der jeg vokste opp, var det hvitveis som var den dominerende, blåveis var det svært lite av.
Blåveisen trives best på kalkrik grunn, og det er det her.

Må ta med et bilde jeg tok i går også, da! Midt på dagen, i strålende solskinn, står den der i all sin prakt.

På dagens tur ser jeg to hvitveis, må si at også denne også ser noe slukøret ut på denne tiden av døgnet.

Derfor tar jeg med også dette bildet. Disse plukket jeg for snart en uke siden. Det er det som er så fint med hvitveisen- den står så lenge når du setter den i en vase. Det gjør ikke blåveisen, ikke noen vits i å plukke den. Den gjør seg best der den står blant vissent løv.

Jeg går videre, med et øye på bakken. Her er det lupiner som er kommet opp, men de blomstrer ikke før i juni. Jeg pleier å plukke de blå, de egner seg godt i en vakker sommer bukett.
På samme måten som blåveisen kommer den i flere farger – blå, lilla, rosa og hvit.

Men gullstjerna, den er gul som hestehoven, og den blomstrer nå.

Det gjør også fiolen!
Det er så mange ulike typer av den- engfiol, skogsfiol, myrfiol, krattfiol, sandfiol…..
Jeg er ikke sikker på hvilken dette er. Skogfiol?

Men dette vet jeg hva er. Dette er tystbast! Den er vakker, den burde være lett å få øye på der den står blant løvtrærne, med sin flotte rosafarge. Den blomstrer på bar kvist, de grønne bladene kommer på slutten av blomstringen.
Du kan skimte blad på den som står i bakgrunnen.

Tystbasten er giftig. Derfor: Bare se, ikke røre!

Litt lenger opp mot Batteriet, finner jeg flere hegg med knopper.

Men den busken som har de vakreste knoppene, er rødhyllen.
Denne planten er til glede for sånne som meg, om våren altså, men den er vel til pest og en plage for mange. Akkurat som lupinene. Begge er uønsket da de sprer seg fort og tar plassen til andre arter.

Men bjørka, da, hvor langt har den kommet? Når spretter den?
Her er den jo! Jeg går forbi den på vei opp til Batteriet, men ser den når jeg er kommet ned igjen.
Når bjørka er sprettet, er det virkelig vår! Nå er det  bare å vente på gjøken!

Jeg har ikke hørt gjøken ennå, men det er mye flott fuglesang i skogen nå, særlig om morgenen.
Jeg klarer ikke å skille dem fra hverandre, men kjøttmeisen kan jeg identifisere, og hører jeg noen skikkelig fine fugletraller, er det bokfink eller svarttrost.

Svarttrosten er så fin, synes jeg, helsvart med sitt gule nebb. Hannen altså, hunnen er litt mer brunaktig. Svarttrosten liker seg godt på bakken der den leter etter mat i det visne løvet. Når jeg kommer nærmere for å ta et bilde, flyr den opp i treet og blir sittende der til jeg går videre.

Gåsungene som har gledet meg siden februar, er nå på sitt siste. De grå myke gåsungene kan så vidt skimtes bak de gule pollenbærerne.

På baksiden av blokkene har vi plantet kirsebærtrær, og det skal bli spennende å følge dem. Kanskje de blomstrer ved neste møte våren-oppdatering?

Jeg stortrives med våren, min favorittårstid, og nå blir også gresset grønt igjen.

Noen sier vi har en lurevår, og jeg vet at det fortsatt kan komme snø.

For tolv dager siden fikk vi et nytt påfyll, 10 cm med snø som la seg over all blåveis og satte våren bittelitt på vent. Men heldigvis forsvant den fort igjen- etter to-tre dager var den borte.

Håper dette gir deg inspirasjon til å gå på jakt etter vårtegn.
Jeg storkoser meg, i alle fall, ute i skogen nå.

Snø på vikende front

I går våknet jeg opp til ti centimeter med snø. Borte var all hestehov og blåveis, alt var hvitt.

Påskeliljene mine var gjemt inne i en liten snøhaug, nå titter de frem igjen.

Det er tre varmegrader nå, snøen ligger fortsatt på hustakene og på gresset.

Men se her, dere, nå kommer varmen!
Vi har hatt en svært lang vinter, den startet med snø i oktober, og våren har vært kald, med lite sol.
Det er derfor veldig fint å se et værvarsel som dette!

Jeg omgir meg med vår også inne, gule blomster – det er vår for meg!
Nå ønsker jeg en fin og varm vår for oss alle!

Et skikkelig tilbakeskritt – men vakkert!

Jeg er spent når jeg går bort til vinduet- hvordan ser det ut der ute?

I går var det snøfritt, i dag er alt dekket av et 10 cm tykt snøteppe. Hadde det i tillegg snødd nå også, ville jeg ha blitt skikkelig oppgitt, men sola skinner, og det er jo så vakkert! Blir jo i godt humør bare av det! Dessuten er det meldt flere varmegrader i helgen! Regner med at dette kun er en kort snøvisitt!

Jeg tar en kikk på terrassen, påskeliljene er godt pakket inn i snø. Regner med at de klarer seg. Det som er kjekt med terrasse, er at jeg bare kan fjerne all snøen, og så er den plutselig klar til bruk igjen!

Jeg tar på meg treningstøyet, på med brodder også for sikkerhets  skyld. Med dette snølaget ser jeg ikke underlaget, og det er glatt noen steder selv om det meste var snøfritt.

Jeg går ut i Winter Wonderland. Jeg er den første som går her i dag. Akkurat det er noe som fascinerer meg, den urørte snøen.

Men snart ser jeg spor i snøen. Rådyr. Det er mange av dem her, like ved blokka. For et par dager siden så jeg to stykker på min morgentur til Knabben, i dag er jeg litt senere ute, men ser spor etter i alle fall fem dyr.

Svarttrosten så jeg først for noen dager siden, og den liker seg på bakken. Det rasler i gammelt, tørt løv når den er i nærheten. Ofte kommer jeg helt innpå den. I dag er det ikke noe tørt løv, det ligger vått og sammenpakket under snøen, og jeg verken ser eller hører noen svarttrost. Den lurer nok på hva alt dette hvite er og gleder seg til det er borte igjen.

Sola skinner så fint, og jeg må jo bare stoppe for å ta et bilde. Det er jo så vakkert!

Etter rundt førti minutter er jeg på toppen, det tar lenger tid i dag en det vanligvis gjør. Slik er det alltid ved nye snøfall og når jeg i stopper for å ta bilder!

Jeg ser at jeg ikke er først ute i dag. Et rådyr har vært her før meg. Det er ikke plaget av høydeskrekk, akkurat! Det er nemlig rett med utenfor kanten her

Vakkert.

Rådyret har gått helt utpå kanten her også.
Jeg ser heldigvis at sporene går innover i skogen igjen litt lenger borte.

Knabben i morgensol.
Jeg må være en time tidligere ute dersom jeg skal ha med meg soloppgangen, den er rundt halv syv.

Jeg skriver meg inn i boka, og starter hjemturen. Det er litt skummelt med islagte partier under snøen, men jeg vet omtrent hvor de er. Etter en halv times tid er jeg trygt hjemme igjen.

Jeg som elsker våren og ikke er glad i snøen, må jo innrømme at Winter Wonderland er vakker!