Året rundt i Solbergelva – del 1

03.01.21

Det går mot lysere tider, jeg ser nok ikke endring fra dag til dag, men jeg vil dette året gå samme morgentur to ganger i måneden og ta bilder hver gang for å vise hvordan naturen endrer seg med de ulike månedene og årstidene.

Jeg går i dag ut halv åtte, det er et par kuldegrader. Det er friskt og godt ute, kulda kjennes øverst på kinnene. Det er ikke mye snø, bare rundt fem cm, tenker jeg. Dette er stor kontrast til hytta der det er over 1 meter med snø. 
I dag er er det måneskinn, og jeg trenger ikke bruke lykt der jeg går inn i skogen. 

Når jeg nærmer meg bebyggelsen, ser jeg lys fra det nærmeste huset. Det skaper en fin stemning denne vintermorgenen.

Det er søndag, og det er ikke mye trafikk denne morgenen. Jeg hører noen biler, ellers er det helt stille. Ikke en fugl, ikke noe ekorn.

Jeg nærmer meg Batteriet, og jeg merker det er lysere nå. 

Etter rundt 20 minutter er jeg oppe på Batteriet. Det er bare så fint å stå her oppe og se utover bygda. Spesielt fint er det når det er mørkt, synes jeg.

Men frokosten venter, og jeg setter kursen mot Solbergelva igjen. Sola er på vei opp. 

Jeg passerer juletreet på veien hjem. Julelys preger fortsatt hus og hager, og det er så godt i denne coronatiden. Jeg kommer til å rydde bort jula i løpet av de første dagene, men lyset på terrassen vil jeg la stå ut januar.

Det blir lysere og lysere der jeg nærmer meg Bergås , og vel hjemme igjen er det soloppgang og nesten dagslys. 

Dette er det første innlegget der jeg skal beskrive status og utviklingen i naturen i 2021. 
Den neste kommer om ca to uker.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg