Hjemmebakt knekkebrød

Hjemmebakt knekkebrød, det er snadder, det! Sunt også!

I dag skal jeg gå en lengre tur, men jeg rekker å lage knekkebrød først.

Oppskriften har jeg funnet på nettet, det er altså ikke jeg som står bak den.

4 del sammalt hvete
4 dl havregryn, store flak
1 dl solsikkekjerner
1 dl gresskarkjerner
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø

1ts salt

7 dl vann

Jeg tilsetter alt det tørre i en bolle, blander dette godt.

Jeg tilsetter så vann, og rører det sammen, passer på at alt blandes godt.

 

Jeg dekker tre stekeplater med bakepapir, og smører papiret med olje.
Jeg har erfart at knekkebrødene lett setter seg fast i papiret dersom det ikke smøres.

Som du kanskje ser, er dette matpapiret brukt tidligere. Jeg bruker dem igjen i alle fall en gang.
Bra med gjenbruk!

 

Jeg bruker plasthansker når jeg brer deigen utover. Det er nemlig ganske så klissete!
Ja, jeg bruker også plasthansker om igjen, må vaske dem med en gang de er brukt.

Jeg brer et tynt lag på platene. Jeg bruker hendene til å klappe /presse deigen ned på platene. Det er smart å fukte hendene / hanskene i vann underveis. Deigen setter seg lett fast i hanskene.

Jeg setter alle platene inn samtidig.
Etter fem minutter tar jeg dem ut og deler knekkebrødene i passe store biter.
Jeg bruker en pizzaskjærer til dette.

Jeg skifter plass på platene i ovnen hvert femtende minutt.
Mot slutten av steketiden tar jeg ut platene, og snur knekkerbrødene slik at de skal bli gjennomstekt.
Det skal ikke være noen mye partier.

Det kan godt være at de må steker mer enn oppgitt steketid, men du må passe på så de ikke blir brent!

Lykke til!

 

Klokka er nå ti, og jeg er klar for tur! Sola skinner! Tror dette blir en fin dag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg