Endelig tilbake!

Endelig tilbake -på hytta!
Både påsken og vinterferien var preget av dårlig vær, og helgene etter påske har jeg vært opptatt med aktiviteter som vanskeliggjorde en hyttetur. Det var jeg også denne helgen, men så kom mandagen med finvær….

Det er strålende solskinn og seks varmegrader når jeg kommer opp til hytta. Jeg er skikkelig spent – hvor mye av snøen er borte?

I påsken var det rundt en meter snø her, nå har mye smeltet. Det er snøfritt rundt hytta, og i terrenget tipper jeg det er rundt 40 cm. I solhelligene er det snøfritt.

Inne er det fire grader, så her er det bare å sette i gang fyringen.

Det tar ikke lang tid før den røde streken beveger seg oppover. Det går mye fortere nå enn om vinteren!

Det neste som må gjøres, er å hente vann. Tre bøtter henter jeg, og den ene tømmer jeg i kjelen over ovnen. Da blir det varmt vann etter hvert!

Jeg skal ta frem bålpanna, og da må jeg ha bjørkeved. Den ligger under snøen…

Jeg ser plata som ligger over veden, og jeg tar vekk noe av snøen som ligger foran stabelen. Veden må tørke før jeg kan bruke den, men dette går fortere når jeg tar vekk snøen som ligger rundt den. Jeg tar litt nå, fortsetter i morgen. Dette vil sørge for tørr bjørkeved til neste gang vi kommer opp.

Jeg henter bålpanna, den er tung, men jeg får sett den opp, og nå må jeg altså ha tørr bjørkeved. Bjørk skaper ikke gnister, det er derfor jeg bruker den til bålpanna.

Men broren min har ved ute, ved som er tørr, og der er det også noe bjørk…
Problemet løst!

Jeg tar frem også noe av hagemøblene, og så er jeg klar,

Klar for å nyte en god kopp kaffe i vårsola. En ren nytelse!
Jeg sitter her en times tid, og så er det tid for dagens tur. Kan jo ikke sitte her hele dagen!

Jeg vil gå til Ivarsbu, og går først ned til demningen. Vannet glitrer så fint i sola.

Det er relativt stor vannføring her, det renner jevnt over kanten av demningen, og like nedenfor er det en gren som klamrer seg fast. Den vil nok ikke føres videre ned i fossen, foretrekker å ligge her i sola. Skjønner den godt, jeg!

Det ligger fortsatt is på vannet, den er smeltet bare her ved utløpet. Tror nok jeg skal ta stien bortover, å gå over vannet nå, ville være forbundet med en stor risiko for en ufrivillig svømmetur.

Det er fortsatt snø på stien.

Jeg vet det kan være litt farlig å gå her på denne tiden, steiner kan løsne og falle ned på stien. Men jeg har gått her i alle år, og det har aldri skjedd mens jeg har gått her.

Dette er en av mine yndlingsstier. Det er så vakkert her, langs vannet, og enda vakrere blir det når isen er borte.
Jeg ser etter hoggorm. Den pleier kose seg på steinene bortover her, men i dag ser jeg ingen.

Det kommer heller ikke noe steinras. Men det som kan utgjøre en helt annen fare i dag, er isen.
Det er stedvis mye is og istapper som klamrer seg fast, og noe av det er også falt ned på stien.

Som her. Dette kan jo være like farlig som steinras! Best å følge med!

Jeg er snart fremme nå, og kommer meg heldigvis trygt bort til Ivarsbu.

Her er det fortsatt svært lav vannstand, og det kommer det vel til å være også en stund fremover.

Demningen er ikke ferdig, og arbeidet har måttet stanse midlertidig grunnet hekking hos noen fugler som holder til i området.
Vi får bare være tålmodige. Den blir fint når den blir ferdig!

Jeg går bortom den gamle hytta som ligger her. Hytte og hytte, kanskje det er riktigere å kalle det et lite uthus. Uansett, nesten falleferdig, men jeg liker den så utrolig godt. Dette er en hytte med sjel, det!

Nå kan jeg snu, og gå samme vei tilbake. Men jeg går jo så fint oppå snøen, og bestemmer meg for å ta skiløypa. Ingen fare for å få isblokker eller stein i hodet der!

Det er mye lengre denne veien, men det gjør ikke noe. Det er jo sol, sol og masse sol! Herlig!

Vel tilbake på hytta setter jeg meg bak hytta – med et glass øl. Må nyte utelivet nå- i morgen er det meldt litt snø.

Og så, selvsagt, tenner jeg opp i bålpanna.
Regner med at broren min unner meg dette og tilgir meg mitt besøk borti vedlageret hans!

Snart er blåtimen her, og en fantastisk utedag er over.
Det er så herlig å være her igjen!

5 kommentarer
    1. Å så herlig å se snøfritt også på Skrim! Den veien har jeg gått på, ja…. fint der oppe altså! Spørs om ikke jeg må ta meg en tur dit etterhvert! Minner, det….! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg